Jullie hebben zonet gezien dat er in de tweede helft van de jaren 70 een groep jongeren waren die tegen allerlei muziekgenres waren en die zich verzette tegen de maatschappij.
Ze noemden zichzelf punkers.
Doorheen de jaren zijn er echter nog een heleboel stromingen geweest van subculturen.
Kijk maar eens. Herken je jezelf ergens in? Kan je afbeeldingen linken met de juiste subcultuur?
Per drie mogen jullie nu zelf een eigen subcultuur gaan ontwerpen.
Wat is nu juist de bedoeling?
Het is de bedoeling dat jullie een presentatie gaan geven voor de klas over jullie eigen subcultuur. Hiervoor gaan we het programma PowerPoint gebruiken of Powtoon.
Wat staat er in de PowerPoint of Powtoon?
Volgende elementen worden toegevoegd:
- Jullie kiezen zelf een eigen naam voor jullie subcultuur:
En daar mogen jullie heel creatief mee omgaan.
Let op : jullie naam moet ook een verklaring hebben. Geef dus ook de betekenis achter jullie naam.
- Jullie mogen ook een eigen logo ontwerpen.
Ofwel gebruiken jullie het programma Paint maar als er iemand heel goed kan tekenen mag je ook iets tekenen op papier en dit laten zien tijdens jullie presentatie.
- In totaal maken jullie maximum 8 slides.
- Jullie mogen een eigen muziek fragment laten horen van een liedje dat aansluit bij jullie subcultuur. Zijn er muzikale genieën onder jullie nog beter dan . Breng je instrument mee volgende week of componeer zelf een liedje!
Hou rekening met volgende richtvragen voor de uitwerking:
- ·
Welke klederdracht
hoort bij jullie subcultuur?
- ·
Welke muziek?
- ·
Is er een bepaald
engagement? Bv. hippies zijn voor het milieu en vrede.
- ·
Welk soort
café/dancings hoort bij jullie subcultuur?
- ·
Zijn er bepaalde
voorwaarden om bij deze subcultuur te geraken?
- ·
Zijn er
studievereisten?
- ·
Is drugs/roken
toegelaten? Zoja welke?
- ·
Hebben jullie bepaalde
normen of waarden?
Uitleg
waarden en normen:
Waarden geven aan wat we goed
vinden, wat gewenst is: eerlijkheid, respect, trouw, doorzettingsvermogen,
moed, veiligheid, zelfrespect, verdraagzaamheid, verantwoordelijkheidszin,
vrijheid, moed, gehoorzaamheid, orde, milieuvriendelijk denken,
luisterbereidheid, gelijkheid, dankbaarheid, fatsoen, matigheid,
zorgvuldigheid, dapperheid…
Waarden
zijn niet voor iedereen hetzelfde en hebben niet overal evenveel belang. Overal
is moord strafbaar? Maar er zijn wel landen waar de doodstraf nog bestaat? In
het ene land is abortus toegestaan, in het andere wordt dit zwaar afgekeurd en
streng bestraft.
Normen zijn de regels voor
het dagelijks handelen, de gedragsregels, de afspraken. Sommige zijn
vastgesteld in wetten en besluiten. Dat zijn de formele normen. Andere normen zijn
ongeschreven. Dat zijn de informele normen. Normen geven aan waar in de
samenleving de grens ligt, wat aanvaardbaar is en wat niet.
Evaluatie:
Evaluatie:
CATEGORY
|
4
|
3
|
2
|
1
|
Medewerking
|
Als groep hebben jullie prima samengewerkt.
Iedereen nam zijn verantwoordelijk-heid gedurende heel het groepswerk.
|
Meestal hebben jullie goed
samengewerkt en nam ieder zijn verantwoordelijk-heid gedurende heel het
groepswerk.
|
Jullie werkten maar af en toe goed
samen als groep. Ook nam ieder groepslid niet altijd zijn
verantwoordelijk-heid correct op.
|
Jullie werkten zo goed als niet
samen. Niemand nam echt zijn verantwoordelijk-heid op tijdens het groepswerk.
|
Originaliteit Creativiteit
|
Jullie idee was origineel en er was
duidelijk goed over nagedacht. Het was prima uitgewerkt.
|
Het concept van jullie subcultuur was
leuk gevonden en mooi uitgewerkt.
|
Er waren hier en daar leuke en
originele elementen in jullie subcultuur.
|
In jullie werk ontbrak er
creativiteit en orginaliteit. Jullie hadden met deze opdracht meer kunnen
doen.
|
Lettertype keuze
|
Lettertypes zijn goed gekozen en
waren een meerwaarde voor je presentatie. Alles was duidelijk leesbaar.
|
Het lettertype was ok. Het was
leesbaar.
|
Jullie lettertype was ok maar niet
altijd even duidelijk om te lezen.
|
Jullie letterype was niet leesbaar.
|
Ontwerp PowerPoint
|
Jullie PowerPoint was heel mooi en
origineel. Leuke afbeeldingen, filmpjes of muziekfragment enz.
|
Jullie PowerPoint voldeed aan alle
eisen.
|
Jullie PowerPoint was eerder matig
uitgewerkt.
|
Jullie PowerPoint was echt ondermaats uitgewerkt.
|
4
|
3
|
2
|
1
|
|
Bijdrage aan het groepswerk
|
Je bracht goede ideeën. Je bent een
leidersfiguur dat zich maximaal inzet
voor het groepswerk.
|
Je gaf regelmatig goede ideeën. Je bent een
sterk groepslid dat goed zijn best deed.
|
Je gaf zo nu en dan leuke ideeën. Je
bent een groepslid dat aan de basisvereisten voldoet.
|
Je gaf zelden een leuk idee. Je
werkte echt niet goed mee.
|
Probleem-oplossend
|
Je zocht actief mee naar oplossingen
en voorstellen om problemen op te lossen.
|
Je verfijnde oplossingen en suggesties van
anderen.
|
Zelf kwam je niet met oplossingen of
suggesties maar de wil was er wel om andere oplossingen van je
medegroepsleden uit te proberen.
|
Je kwam nooit met oplossingen of
suggesties. Je liet de anderen het werk doen.
|
Attitude
|
Je had een hele positieve houding
gedurende het volledige groepswerk. Je liet je ook nooit negatief uit over de groepsopdracht
en je medestudenten.
|
Je had meestal een positieve houding
gedurende het volledige groepswerk. Zelden liet je je negatief uit over de
groepsopdracht of je medestudenten.
|
Over het algemeen had je een
positieve houding gedurende het groepswerk. Zo nu en dan liet je je negatief
uit over het groepswerk en je medestudenten.
|
Je had niet zo een positieve houding
tijdens het groepswerk. Je was ook vrij negatief over de groepsopdracht en je
medestudenten.
|
Samenwerken
|
Je luisterde steeds goed naar de
andere groepsleden en werkte zeer goed samen. Je zorgde dat iedereen aan het
werk bleef.
|
Meestal luisterde je goed naar de
andere groepsleden. Je werkte goed samen en zorgde niet voor strubbelingen in
de groep.
|
Je luisterde zelden naar de andere
groepsleden. Heel af en toe werkte je goed mee.
|
Je luisterde nooit naar andere
groepsleden. Je was echt geen goede team player.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten